Als je geen gas geeft moet je brommer blijven lopen. Je brommer loopt dan op een laag toerental zodat hij niet wegrijdt, dit noemen we het stationairtoerental. Met de stationairschroef die in je carburateur zit kun je het toerental aanpassen. Hoe verder je schroef indraaid, hoe hoger het toerental wordt. 

 

Als je brommer niet stationair wil lopen (als hij warm is en je de stationairschroef helemaal in hebt staan), dan zijn daar een aantal mogelijke oorzaken van.

1. Membraan sluit niet goed af

Je membraan moet er voor zorgen dat er lucht de motor in gaat, maar niet meer terug naar de carburateur kan worden gestuurd. Je kunt dus als het goed is door het spruitstuk blazen, maar niet zuigen. Als je membraan niet goed meer is wil de brommer vaak niet goed lopen in lage toeren. Na het rijden kun je dan nog weleens rook uit de carburateur zien komen (als het luchtfilter is gedemonteerd). Dit is op te lossen met een nieuw membraan.

2. Valse lucht

Valse lucht kun je op meerdere plekken krijgen. Met valse lucht bedoelen we dat de motor ergens lucht vandaan trekt waar hij normaal geen lucht zou moeten aanzuigen. Dat kan gebeuren bij de volgende afdichtingen: Voetpakking, membraanpakking, nylon bus carburateur, rubber achter nylon bus, krukaskeerring vliegwielzijde, middencarterpakking (komt zelden voor). Het vervangen van de afdichtingen wil het probleem vaak oplossen.

3. Te weinig compressie

Tijdens de compressieslag duwt de zuiger een mengsel van lucht en brandstof samen tegen de cilinderkop. Het mengsel in de cilinder wordt flink gecomprimeerd en kan daardoor, in combinatie met een vonk, ontbranden. Als deze druk niet hoog genoeg wordt zal de brommer niet goed lopen. Het kan zijn dat de zuigerveren niet goed afsluiten aan de cilinder. Dat kan komen door krassen in de cilinder of versleten zuigerveren. Tussen de cilinderkop en de cilinder zit de koppakking, die zorgt er voor dat er geen lucht kan ontsnappen tussen de cilinder en cilinderkop. Als deze lek is verlies je druk, controleer dus of de cilinderkop goed vast zit en de pakking nog heel is. Een pakking kun je maar één keer gebruiken, dus gebruik ook direct een nieuwe koppakking.

4. Verstopte vernevelbuis

Je carburateur schoonmaken is vaak één van de eerste dingen die je doet als je brommer problemen begint te geven. Zonder een ultrasoonreiniger kun je echter vaak maar beperkt schoonmaken. Als je bij vol gas door de carburateur kijkt zie je de vernevelbuis in het midden zitten. De benzine gaat via de sproeier de buis in en wordt dan verneveld zodat het als kleine druppeltjes je cilinder in gaat. In deze vernevelbuis zitten gaatjes die open moeten zijn. Recht onder dit buisje, in het aluminium, zit een klein gaatje die zorgt voor de verneveling van benzine als de gasschuif dicht is (bij stationair). Controleer goed of deze open is, want als deze dicht is kan dit dus er voor zorgen dat hij stationair niet (goed) loopt. Vaak loopt hij verder wel goed.

 

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2017 - 2024 Tomoshandel | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel