In de basis heeft een 2-takt brommer maar 4 dingen nodig om te starten. Kijk deze 4 dingen dus goed na. Als je brommer niet start zal er in ieder geval één of misschien meerdere van deze dingen niet goed zijn. Ziin alle 4 de punten goed bij jou? Dan moet de brommer starten. Start de brommer niet? Dan is toch echt één van deze punten niet goed bij jou.

 

1. Een vonk op het goede moment

Misschien wel het eenvoudigste om te controleren is de vonk. Draai je bougie uit de cilinderkop, druk de bougiedop op de bougie, leg de bougie met het draad tegen je cilinder (zodat hij massa maakt). Je kunt nu de brommer kickstarten. Als het goed is vonkt je bougie nu en is de vonk blauw van kleur.

 

Controleren of je bougie vonkt is nog niet zo lastig. Controleren of hij op het juiste moment vonkt is helaas wat lastiger. Met gebruik van een stroboscoop is het eenvoudig te zien, maar lang niet iedereen heeft een stroboscoop liggen. Als een brommer niet op het juiste moment vonkt komt dat vaak omdat iets verkeerd gemonteerd is of als er een verkeerde combinatie bobine, vliegwiel en stator is gebruikt. Je kunt dit dus wel controleren. Controleer of je vliegwiel netjes met die spiebaan over de spie van de krukas gaat. Als het vliegwiel niet goed op de krukas zit als hij wel vonken, maar op het verkeerde moment. Daarnaast beschadig je het vliegwiel en de krukas vaak.

De goede combinatie vliegwiel, ontsteking (stator) en bobine is ook erg belangrijk. Je kunt onderdelen van verschillende ontstekingen namelijk niet door elkaar gebruiken. Bekijk voor meer informatie onze video op Youtube hier over:

2. Compressie

De cilinder, cilinderkop, zuiger en zuigerveren zorgen voor een goede compressie. De zuiger gaat op en neer in de cilinder en zorgt er voor dat het brandstofmengsel word aangezogen en dat het mengsel word gecomprimeerd (samengeperst). De zuigerveren sluiten perfect af tegen de  cilinderwand. In principe kan er dus geen lucht tussen de zuiger en de cilinder door komen. Als er echter een kras in de cilinder zit, een zuigerveer kapot is, of bijvoorbeeld de zuigerveren in de zuiger geplakt zitten, dan sluit de zuiger (met zuigerveren) niet goed meer af tegen de cilinderwand en kan er lucht lekken. Daardoor krijg je geen goede compressie en zonder goede compressie zal de bougie het mengsel niet kunnen aansteken.

Je kunt dit controleren door de cilinder los te halen en de zuiger, zuigerveren en cilinderwand te controleren. Controleer ook of de cilinderkop goed afsluit op de cilinder. Tussen de cilinder en cilinderkop zit een koppakking, vervang die altijd als je de cilinderkop los hebt gehaald. Je kunt de pakking maar één keer gebruiken (ook als je maar 1km er mee hebt gereden of als je de koppakking er maar 2 minuten op heeft gezeten. 

 

Als alles goed is zou je ook moeten kunnen voelen aan de kickstarter dat er weerstand is tijdens het kickstarten (vergeet de bougie niet monteren). Als dit kicken heel makkelijk gaat, dan is de compressie mogelijk toch niet goed. Hoe makkelijk je moet kunnen kicken is lastig aan te geven.

3. Benzine

Misschien wel vanzelfsprekend, maar de motor heeft ook benzine nodig.Het liefst nieuwe benzine, dus als de brommer lang stil staat kan het verstandig zijn om er nieuwe benzine in te doen. Benzine komt vanuit de benzinetank door de benzinekraan naar de carburateur. De cilinder en zuiger zorgen er voor dat er een vacuum ontstaat. Hierdoor word de benzine die in de carburateur zit door het sproeier omhoog gezogen de cilinder in. Naast benzine komt er ook een hoop lucht bij die via de inlaat van de carburateur naar binnen komt. De sproeiermaat bepaald uiteindelijk hoe makkelijk er benzine van de carburateur naar de cilinder kan komen. De juiste sproeiermaat is daarom belangrijk. Een sproeier die veel te klein is zal mogelijk te weinig benzine geven om te starten. Door de choke te gebruiken of hier mee te spelen kun je het mengsel wel veranderen. Zo kun je de luchttoevoer smoren waardoor er relatief gezien meer benzine in de cilinder terecht komt.

De sproeier en de choke zijn dus belangrijk voor het starten, maar als de benzine niet bij de sproeier in de buurt komt heeft de sproeier ook geen invloed. Controleer dus ook even of er wel benzine de carburateur in komt. Het zou kunnen dat er geen benzine in de tank zit, dat er geen benzine door de benzinekraan komt, dat de toevoer van de carburateur verstopt zit of dat bijvoorbeelde benzineslang geknikt (of verstopt) zit. Als je de vlotterbak (zwarte bakje onder op de carburateur) los haalt, de benzineslang op de carburateur aansluit en de benzinekraan aan zet zou er benzine uit de carburateur moeten lekken. Als dit niet het geval is, zoek dan uit waar de benzine word tegengehouden.

4. Lucht

Zoals in punt 3 al word aangegeven krijgt de cilinder zowel lucht als benzine binnen. Je hebt zelfs veel meer lucht nodig dan dat je benzine nodig hebt. Je luchtinlaat begint bij je luchtfilter. Controleer of deze schoon is. Zit hij vol met olie, benzine of water, dan zal er lastig lucht door het luchtfilterelement komen. Dit geld ook voor een powerfilter (open sportfilter). 

Als het goed is word de lucht door het luchtfilter gezogen om vervolgens in de carburateur te mengen met benzine. De verhouding "lucht / benzine" is belangrijk voor het starten. Teveel lucht is eigenlijk hetzelfde als te weinig benzine. Het gaat tenslotte om de verhouding. Als het probleem echter is ontstaan zonder dat je iets hebt versleuteld aan de brommer (en de brommer eerst goed liep), dan zou teveel lucht ontstaan kunnen zijn door "valse lucht". Valse lucht is lucht dat de motor binnen komt via een andere weg dan het luchtfilter. Dit kan komen door een aanzuigrubber dat niet goed afsluit, een verkeerde afsluiting van de carburateur op het inlaatspruitstuk (nylon bus, rubber achter nylon bus, beschadigd inlaatspruitstuk, carburateur niet strak genoeg vast gezet), een lekkende membraanpakking of een lekkende voetpakking. Dit is te testen met een valse lucht test met deo of remreiniger. Als de brommer niet start is dit echter lastig te testen.

 

 

Hoe je de juiste sproeier kunt bepalen (als de brommer eenmaal start) lees je hier: https://www.tomoshandel.nl/c-4607138/carburateur-afstellen/

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2017 - 2024 Tomoshandel | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel